نکات و روش های خوب و موفق برای تربیت فرزندان

یکی از دغدغه های پدر و مادران جوان، تربیت فرزند در زندگی امروزی است. برای موفق شدن در تربیت کودک و فرزند باید همیشه نکات خاص را به یاد داشته باشید. در ادامه روش های خوب و موفق برای تربیت فرزند را توضیح داده ایم.

۱) اهمیت دادن به نقش فرزندان

پدر و مادر باید به نقش فرزندان، تصمیمات و خواسته ‌‌های آن ها احترام بگذارند و به آنان اجازه‌‌ی شرکت در تصمیم گیری‌ ها را بدهند. با اینکار به تقویت اعتماد به نفس فرزندان کمک کرده اند و احترام را به آنان آموزش داده اند.

۲) والدین باید طبق علاقه مندی ‌‌های کودکان، تمرکز نمودن را درآن ها تقویت نمایند.

با مانع نبودن و تحمیل نکردن خواسته‌ خود به فرزندانتان اجازه دهید به علایق و استعدادهای خود بپردازنند و در پرورش یافتن، شکوفایی استعداد ها و به طبع آن افزایش تمرکز به آنان کمک نمایید.

۳) به کار فرزندان خود پاداش دهید نه به هوششان

برای اعمال مثبت فرزندانتان هرچند کوچک ارزش قائل شوید و آنان را با پاداش دادن و کلمات انرژی بخش تشویق نمایید، اینگونه کودکان که به علت تلاششان تشویق شده اند، پشتکار و توانایی حل مسئله و غلبه بر مشکلات خیلی خوبی پیدا می کنند و عملکرد بهتری نسبت به کسانی که به علت هوش ذاتی تشویق شدند از خود نشان خواهند داد.

روش های خوب و موفق در تربیت فرزند و 15 نکته موثر

۴) فرزندان را مقایسه ننمایید.

مقایسه نمودن از مخرب ترین اتفاقات ممکن است زیرا که موجب خورد شدن شخصیت کودک و به‌ طبع ایجاد حس رقابت نا سالم و حسادت می گردد.

۵) اجازه دهید فرزندان شما با شکست روبرو شوند.

کودکان باید یاد بگیرند که شکست راهی است برای پیروز شدن و یادگیری، باید مهارت کنار آمدن با شکست را پیدا‌ نمایند، از اشتباهات خود عبرت‌ بگیرند و مسیر رسیدن به موفقیت را پیدا کنند.

باید بدانند که خوشبختی به پیروزی وابسته نمی باشد با اینکار در تقویت اعتماد به نفس نیز کمک کرده اید زیرا که با شکست خوردن از خود متنفر نخواهد شد و خودش را نمی بازد.

۶) به فرزندان خود آزادی جهت انتخاب مسیر بدهید و مسئولیت پذیری را آموزش بدهید.

با تحمیل نمودن نظرات خود نگرش فرزندتان را محدود ننمایید و به فرزندتان اجازه‌ی خلاقیت بدهید.

درست و غلط، منافع و مضرات و موارد صحیح را بیان کرده و در آخر تصمیم گیری را به‌ عهده ی فرزندتان بگذارید و او را مسئول انتخاب هایی که انجام می دهد بدانید و کارهایی متناسب با سن و تونایی اش به او محول نمایید. با اینکار مسئولیت پذیری را نیز به او یاد داده اید.

۷) آموزش  دادن مهارت اجتماعی، ارتباط برقرار کردن با دیگران، تشویق کردن به عضو تیم بودن و مشارکت داشتن و کمک به دیگر افراد که موجب درک بهتر متقابل نیز می شود.

۸) به اعتماد به نفس و خود اتکایی فرزند خود بسیار اهمیت بدهید و برروی آن متمرکز گردید.

از اصلی ترین مواردی که در موفق شدن کودک در همه زمینه ها مؤثر است اعتماد به نفس می باشد، با ترغیب کردن فرزند خود به احساس با ارزش و با لیاقت بودن، حس خوب نسبت به خود داشتن، به‌ رخ کشیدن توانایی‌ ها و استعدادهایش، اعتماد کردن به توانایی های‌ او، عزت نفس او را تقویت نمایید.

۹) هر روز با یکدیگر کتاب بخوانید

اینکار هم برای کتا‌ب‌ خوان شدن فرزندتان و هم برای برقراری ارتباط و اطلاع پیدا کردن از تفکرات و احساسات کودک خیلی مفید است.

۱۰) اختصاص دادن زمان فراوان برای کودک در روز به طور اختصاصی با مادر جداگانه و پدر جداگانه و خانوادگی با هم

هر روز با انجام دادن فعالیت هایی مثل بازی کردن، کتاب‌ خوندن، شادی ، کارتون دیدن و… و یا با توجه‌ کافی نشان دادن به فعالیت های  وی، با کودک وقت سپری کنید و تلاش کنید اوقات شیرینی برای او به‌ وجود آورید.

۱۱) در صورتی که خطایی کردید آن‌ را بپذیرید و به آن اعتراف نمایید.

اینکار عالی ترین راه جهت آموزش عذرخواهی و صداقت می باشد.

۱۲) رضایت خود را از اعمال خوب فرزندانتان به او نشان بدهید.

با بیان نمودن احساسات خود و تشویق کردن، دادن پاداش یا استفاده از لغات زیبا موجب ایجاد حس خوب، آموزش کار درست و تکرار آن در فرزند خود می ‌شوید.

۱۳) همواره تلاش کنید که با صبر و حوصله و به صورت دقیق به حرف های کودک خود گوش کنید

اینکار موجب می‌ شود کودک بیشتر با پدر و مادر خود حرف بزند و مسائل متفاوت را در میان بگذارد.

۱۴) مدت زمان استفاده از تلویزیون، کامپیوتر یا وسیله ی الکترونیکی را کنترل نمایید.

۱۵) محیط خانه را به محیطی ایمن، پراز محبت و شادی تبدیل نمایید.