نکات خاص برای موفقیت در آزمون استخدامی

موفق شدن در آزمون استخدامی ، آرزوی بسیاری از جوانان و جویندگان کار است. زیرا که اغلب حس می ‌کنند با استخدام، آینده شغلی امن ‌تر و حقوق و مزایای بیش تری، در انتظار آن‌ ها می باشد.

از سوی دیگر، شرکت در آزمون‌های استخدامی، یکی از استرس آور ترین مراحل زندگی افرادی است که در پی شغل ثابت می باشند. و خیلی از افراد، به علت ندانستن راه موفقیت در آزمون استخدامی ، رد می ‌شوند و موقعیت شغلی را که مدت‌‌ زیادی به دنبال آن بوده‌اند را از خواهند داد.

اگر جزء آن گروه از داوطلبانی هستید که تصمیم دارید رمز موفق شدن در آزمون استخدامی را بدانید و با خصوصیات بهترین شغل جهت استخدام آشنایی دارید، ولی نمی ‌دانید دقیقاً باید چطور شروع کنید، این مقاله کمک خیلی بزرگی به شما خواهد کرد.

همان گونه که اطلاع دارید آزمون‌ های استخدامی، از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه به وجود آمده است. در این قسمت به معرفی نمودن اجمالی این دو آزمون خواهیم پرداخت.

دانستن موارد اساسی آزمون کتبی و رعایت نکاتی در روز مصاحبه، جهت موفق شدن در آزمون استخدامی لازم به شمار می رود.

اصولا آزمون‌ های کتبی استخدامی از دو بخش تشکیل می ‌شوند: سوالات عمومی و تخصصی. جهت موفق شدن در آزمون کتبی و ماندن در میدان رقابت تخصصی ‌ها، باید حداقل ۶۰ درصد از سوالات عمومی را پاسخ درست دهید.

دروس عمومی

دروس عمومی در آزمون ‌های استخدامی از اعتبار زیادی برخوردار می باشند. بنابراین یکی از عوامل اساسی موفقیت در آزمون استخدامی ، سوالات عمومی هستند. در ادامه به دروس عمومی آزمون ‌های استخدامی و سطح سوالات هر یک اشاره‌ شده است.

1- سطح سوالات عمومی مثل ادبیات، معارف، زبان، ریاضی و آمار در حد کتب دبیرستان و دوره متوسطه است.

2- سوالات در درس کامپیوتر و فناوری اطلاعات، سوالاتی بسیار اسان و در سطح مقدماتی آشنایی با ویندوز و نرم ‌افزارهای آفیس و اینترنت می باشد.

برای اینکه قادر باشید سوالات مربوط به کامپیوتر را به عالی ترین شکل پاسخ دهید، بهترین کار این است که نمونه سوالات آزمون ‌های سال‌های پیش را مطالعه کنید.

3- نوع دیگر سوالات دروس عمومی، سوالات هوش، استعداد تحصیلی و اطلاعات عمومی می باشد. جهت آمادگی پاسخ به این نوع سوالات، هیچ منبعی را نمی شود پیدا کرد و عالی ترین منبع برای آشنایی با نمونه سوالات، سوالات امتحانی سال‌ های پیش است.

دروس تخصصی

نمره‌ ی دروس تخصصی هنگامی بررسی می ‌شود که شما در دروس عمومی، حد نصاب نمره را کسب نموده باشید، بنابراین برای خواندن و آماده شدن برای سوالات تخصصی، پیشنهاد می ‌شود که هر فرد با توجه به گرایش خود، جزوه ‌ها و کتاب ‌های دانشگاهی رشته خود را مطالعه کند، به این دلیل که بهترین منبع جهت قبولی در آزمون‌ های دولتی همین جزوات و کتب دانشگاهی زمان دانشگاه می ‌باشد.

موفقیت در آزمون استخدامی

کسب موفقیت در مصاحبه آزمون استخدامی

موفق شدن در مصاحبه آزمون استخدامی به عوامل متعددی وابسته است. از لحظه‌ای که وارد مجموعه خواهید شد تا هنگامی که از مجموعه بیرون می آیید فرصت دارید تا ثابت کنید شخصی مناسب برای موقعیت شغلی هستید. از ظاهر شما تا زبان بدن در نتیجه‌ی مصاحبه اثر گذار می باشد. در ادامه به چند نکته که برای موفق شدن در مصاحبه آزمون استخدامی باید به آن‌ها توجه نمایید، می ‌پردازیم:

منظم و سروقت حاضر شدن

اصلی ترین مسئله ‌ای که در ابتدا بر مصاحبه ‌کننده اثر می‌ نهد، سروقت رسیدن شما به مصاحبه کاری می باشد. دیر رسیدن به مصاحبه استخدامی، در همان اول بی ‌نظمی و بی ‌مسئولیتی شما را نشان خواهد داد.

ظاهر مناسب و آراسته

مسئله بعدی، ظاهر مناسب می باشد. حاضر شدن با یک لباس نا مناسب در جلسه استخدامی می ‌تواند شانس شما را جهت استخدام شدن بسیار پایین آورد.

بهتر است یک لباس رسمی با رنگ‌های خنثی انتخاب نمایید. اثر روانشناسی رنگ ‌ها را دست کم نگیرید، در صورتی که می ‌خواهید شخصی جدی، قابل اعتماد و با ثبات به نظر بیاید، درست است از رنگ ‌های کرم و قهوه‌ای استفاده نمایید. رنگ سرمه ‌ای نیز، رنگ همه‌ پسندی است که  برای مصاحبه استخدامی مناسب می باشد، همچنین رنگ خاکستری نیز ظاهر رسمی به شما می ‌دهد.

همراه داشتن رزومه

به یاد داشته باشید که حتماً یک نسخه از رزومه خود را همراه خود داشته باشید و حتماً روی رزومه تان تسلط داشته باشید.

زبان بدن

زبان بدن در موفقیت آزمون استخدامی تأثیر فراوانی دارد. بهتر است صاف بایستید و شانه‌ های خود را خمیده نکنید این کار شما را با اعتماد به ‌نفس تر نشان خواهد داد. حرکات دستان شما می‌ تواند روی مصاحبه‌ کننده اثر زیادی بگذارد، درست تر است موقع صحبت کردن کف دست‌ های خود را نشان دهید، این کار نشان دهنده صداقت شما می باشد.

فن بیان

از دیگر روش موفق شدن در آزمون استخدامی این می باشد که به فن بیان خود توجه کنید. فن بیان قادر است شانس شما را برای استخدام شدن بالا تر ببرد و شما را شخصی با اعتماد به ‌نفس نشان بدهد. حواستان که هیچ‌ وقت از محیط کاری سابق خود بدگویی نکنید و یا همه موفقیت‌ های تیم کاری خود را پای خودتان ننویسید، زیرا اینکار شما را شخصی خودخواه جلوه خواهد داد.