سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، یکی از متدوال ترین انواع سرطان در خانم ها می باشد . سرطان سینه بیماری است که به علت تکثیر کنترل نشده سلولهایی که مجرای شیر را تشکیل می دهند رخ می دهد .

نشانه های سرطان سینه

  • یک توده قابل لمس یا متورم شدن  دقسمتر سینه یا زیر بغل
  • متورم شدن و بزرگ شدن سایز سینه
  • ظاهر نا متقارن میان سینه ها
  • تغییر جهت، جمع شدن یا عوض شدن رنگ نوک پستان
  • زخم پستان، پوسته پوسته شدن
  • ترک در قسمت پوست سینه،
  • ترشح از نوک سینه
  • درد خیلی زیاد در سینه در زمان قاعدگی

سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

موسسه تحقیقات سرطان آمریکا در بزرگترین تحقیقات در باره شیوه زندگی و سرطان سینه حدود 50 درصد از موارد سرطان سینه در ایالات متحده را پیش بینی نمود اگر مردم عاقلانه تر انتخاب های زندگی خود را برگزینند، بیشتر از 75 تا 90 درصد موارد می توان از سرطان سینه از طریق اعمال تغییرات روش زندگی توصیه شده جلوگیری نمود.

کاهش مصرف قند

قند یکی از مضرترین موارد می باشد. به عنوان یک دستور عمل کلی استفاده از قند را به کمتر از 30 گرم در روز محدود نمایید. اگر سرطان دارید یا مقاوم در برابر انسولین می باشید عاقلانه است که آن را تا 20 گرم یا کمتر محدود نمایید.

محدود نمودن پروتئین و بالا بردن چربی سالم

کم شدن میزان پروتئین به اندازه یک گرم از هر کیلوگرم وزن خود بیشتر از 100 گرم پروتئین برای بزرگسالان غیر عادی و نصف آن کافی می باشد. تلاش کنید مصرف پروتئین و کربوهیدرات را کم کنید و چربی کیفیت بالا مثل تخم مرغ و مرغ های ی محلی و گوشت و آووکادو و روغن نارگیل را جایگزین نمایید. شواهد زیادی وجود دارد که رژیم کتوژنیک به جلوگیری و درمان خیلی از سرطان ها خصوصا سرطان سینه کمک خواهد کرد.

سرطان سینه

مقدار زیادی ویتامین آ مصرف نمایید

شواهدی وجود دارد که ویتامین آ نقش پر رنگی در پیشگیری نمودن از سرطان سینه دارد. بهتر است که آن را به جای استفاده از مکمل ها از غذاهای طبیعی دریافت نمایید و بهترین منابع برای شما زرده تخم مرغ ،کره، شیر و گوشت گاو و یا مرغ می باشد با این حال مراقب باشید زیرا طبق شواهد میزان بیش از حد ویتامین آ میتواند فواید ویتامین دی را حذف نماید این به این معناست که نه تنها جهت جلوگیری از سرطان بلکه برای سلامت بدن رنج مناسبی از ویتامین آ و دی لازم است.

به اندازه ی مورد نیاز ید مصرف نمایید

ید یک عنصر مهم و ضروری جهت سنتز هورمون ها است و کمبود آن موجب مشکلات بهداشتی از جمله سرطان سینه می گردد. این به این دلیل است که سینه های شما برای عملکرد مناسب سلولی به جذب و استفاده میزان زیادی ید احتیاج دارند. کمبود ید باعث اختلال عملکرد در هر بافتی و تشکیل تومور می گردد.

با این وجود در این جا اختلاف خیلی زیادی در باره دوز مناسب وجود داد پس باید با احتیاط مصرف نمایید. شواهد نشان می دهد که شاید مصرف بیش از 800 میکرو گرم ید در روز غیر عادی باشد و مصرف 12000 تا 13000 میکروگرم امکان دارد به طور جدی برخی از اثرات نامطلوب بر سلامتی ما داشته باشد.

تغذیه روده

بهینه سازی فلور روده التهاب را کم می کند و پاسخ ایمنی بدن شما را تقویت می کند. محققان مکانیسم وابسته به میکروب را پیدا کرده اند که به وسیله آن برخی سرطان ها پاسخ التهابی می دهند و رشد آن ها را تامین می نماید. به نظر آن ها مهار نمودن سیتوکین های التهابی امکان دارد پیشرفت سرطان را کم کند و پاسخ به شیمی درمانی را بهبود دهد.

اضافه نمودن غذای طبیعی تخمیر شده به رژیم غذایی می تواند یک راه ساده برای جلوگیری از سرطان و یا کم شدن سرعت آن باشد. می توانید از مکمل های پروبیوتیک استفاده نمایید اما غذاهای طبیعی تخمیر شده بهترین گزینه هستند.

دوری از جی ام او ها

مصرف غذاهای مصنوعی که اصولا با مواد شیمیایی سم زدایی می شوند سرطان زا می باشند. یک تیم تحقیقاتی فرانسوی که به صورت گسترده بر این موضوع تحقیق کرده اند می گویند، که این مواد برای سلول ها سمی می باشند و موجب سرطان می شود. غذاهای ارگانیک و تازه و ترجیحا محلی را انتخاب نمایید. از مصرف گوشت پخته بر ذغال اجتناب کنید زیرا موجب سرطان می شود. آکریلامید یک سرطان زاست که در اثر مصرف نشاسته ی پخته و یا سرخ شده ریسک مبتلا شدن به سرطان سینه را افزایش می دهد.

از مصرف نمودن مواد غیر اورگانیک و سویا ها و استروژن گیاهی خودداری کنید. در تحقیقات  اینطور به نظر می رسد که مصرف سویا استروژن را زیاد می کند تا پربیوتیک سلول های پستان را افزایش دهد که موجب احتمال جهش و سلول های سرطانی می گردد.

در روز یکدفعه آب سبزی اورگانیک میل کنید. غذاهای غیر سرخ کردنی و سبزیجات و ادویه ها را به رژیم غذایی تان اضافه نمایید مثل کلم بروکلی.

کروکومین ماده ای فعال در زردچوبه می باشد که در غلظت های زیاد می تواند در درمان نمودن سرطان پستان موثر باشد.

نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید

الکل را از زندگی تان حذف نمایید . بررسی ‌ها تایید می ‌کند که استفاده کنندگان الکل بیشتر در معرض ریسک ابتلا به سرطان سینه می باشند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن می ‌تواند باعث بروز انواع سرطان‌ ها از جمله سرطان سینه در خانم ها شود.

به نوزادتان شیر دهید

در زنانی که در ۶ ماهه‌ی اول تولد نوزاد به او شیر داده‌اند، ریسک مرگ در اثر سرطان سینه تا 20  درصد کاهش پیدا می ‌کند. ولی علت آن چیست؟ زن‌ها در طی دوره‌ی شیردهی به نوزاد خود وارد سیکل قاعدگی نخواهند شد. هرچقدر یک زن وارد سیکل ‌های قاعدگی کمتری گردد، بدن او کمتر استروژن ترشح خواهد کرد و در نتیجه ریسک ابتلای او به سرطان سینه کم می شود. خلاصه‌ شواهد بسیاری وجود دارد که شیر دادن به نوزاد، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کم می کند. در  صورتی که امکان شیر دادن به نوزاد خود را داشته باشید، این کار را انجام بدهید. شیر مادر جهت تغذیه‌ی نوزاد عالی ترین گزینه می باشد ولی برای مادر نیز فواید بسیاری دارد.

سرطان سینه

راهکارهای دیگر جهت پیشگیری نمودن از سرطان سینه

ویتامین دی خود را تقویت نمایید. ویتامین دی بر هر سلول بدن اثر می گذارد و یکی از عالی ترین مبارزان سرطانی است. در ادبیات پزشکی بیش از 800 مرجع وجود دارد که نشان دهنده تاثیر زیاد ویتامین دی در مقابل سرطان می باشد.

حفظ تناسب اندام

این به صورت طبیعی هنگامی اتفاق می افتد که شما شروع به خوردن غذاهای مناسب و ورزش نمایید. این خیلی اهمیت دارد که چربی اضافه ی بدن را از بین ببرید زیرا چربی دارای استروژن می باشد که می تواند سرطان پستان را تحریک نماید. بهبود حساسیت گیرنده انسولین یا لپتین عالی ترین روش برای این کار می باشد که با خودداری از مصرف شکر و قند و اطمینان از اینکه شما به صورت منظم ورزش می کنید به دست می آید.

از ژنستروژن خودداری کنید ، ژنستروژن ماده شیمیایی مصنوعی می باشد که به تقلید از استروژن طبیعی ساخته شده است. آن ها با طیف گسترده ای از اثرات سلامت انسان در ارتباط هستند. از جمله کم شدن اسپرم در آقایان و ریسک ابتلا به سرطان سینه در خانم ها.