روش های موفقیت در کنترل خشم

تسلط بر خشم نیاز به کار و تمرین زیاد شما دارد، اما هرچه بیشتر تمرین نمایید، راحت تر می توانید و بازده آن نیز خیلی زیاد خواهد بود. یادگیری کنترل خشم و بیان مناسب آن به شما کمک خواهد کرد روابط بهتری برقرار نمایید، به اهداف خود برسید و زندگی شاد تر و راضی کننده تری داشته باشید.

نکته 1: دلایل اصلی نهفته در پشت خشم خود را بیابید

آیا تا به امروز بر سر موضوعی احمقانه وارد بحث شده اید؟ دعواهای بزرگ اغلب بر سر مسائل کوچکی اتفاق می افتد ، مثلا بر سر ظرفی که نشسته گذاشته شده است یا یک تاخیر پنج دقیقه ای. ولی واقعیت این است که معمولاً در پشت این بهانه های کوچک مسائل عمیق تری نهفته است. هنگامی که متوجه شدید که خشم و عصبانیت شما خیلی سریع در حال افزایش می باشد، از خود بپرسید ، “واقعاً از چه مسئله ای عصبانی هستم؟” شناختن منبع واقعی نا امیدی و خشم به شما کمک می نماید تا عصبانیت خود را بهتر بروز دهید، اقدامات سازنده ای در نظر بگیرید و جهت دستیابی به یک راه حل تلاش نمایید.

روش های کنترل خشم

نکته 2: از نشانه های هشدار دهنده خشم آگاه باشید

اگر چه امکان دارد فکر کنید که خشم شما یک دفعه ای و بدون هشدار به سراغ شما می آید، در واقع این طور نیست و علائم فیزیکی هشدار دهنده ای در بدن وجود دارد که به شما نشان می دهد در آستانه ی خشم می باشید. آگاه شدن از علائم شخصی مبنی بر شروع خشم ، به شما این امکان را خواهد داد تا قبل از خارج شدن از کنترل، جهت کنترل خشم خود قدمی بردارید.

به چگونگی حس خشم در بدن خود توجه نمایید

نکته 3: عوامل محرک خشم را رد خود شناسایی کنید

وقایع استرس آور و تنش زا عصبانیت و خشم را توجیح نخواهد کرد، ولی درک چگونگی اثر این رویداد ها بر شما قادر است به شما کمک نماید تا کنترل محیط اطراف خود را بدست بگیرید و از تنش بیهوده جلوگیری نمایید. به روتین های خود توجه کنید و تلاش کنید فعالیت ها، زمان ها، افراد، مکان ها و یا وضعیت هایی که موجب تحریک خشم در شما می شوند شناسایی نمایید.

روش های کنترل خشم

نکته 4: روش های زود آرام شدن را بیاموزید

هنگامی که چگونگی تشخیص نشانه های هشدار دهنده در مورد افزایش خشم خود را یاد بگیرید و قادر باشید عوامل محرک خود را پیش بینی نمایید، می توانید سریعاً برای مقابله با خشم خود، قبل از آنکه از کنترل خارج شود، اقدام نمایید. تکنیک های فراوانی وجود دارد که می تواند به شما کمک نماید تا آرام شوید و عصبانیت را تحت کنترل خود در آورید:

روی احساسات جسمی ای که خشم در شما ایجاد می کند تمرکز نمایید. اگرچه به نظر غیر عادی می رسد، ولی همسو شدن با حواس بدن موقع عصبانیت بیش تر از شدت احساس عصبانیت کم می کند.

نکته 5: تکنیک های سالم تری جهت ابراز خشم خود پیدا نمایید

اگر در وضعیتی قرار گرفتید که عصبانی شدن اجتناب ناپذیر و قابل توجیح است و تصمیم گرفتید که قادر هستید جهت بهتر شدن شرایط کاری انجام دهید، مهم این است که احساساتتان را به روشی سالم بروز بدهید. یاد گرفتن چگونگی حل تعارضات از طریق مثبت به شما کمک می کند روابط خود را تقویت نمایید تا اینکه به آن ها آسیب برسانید.

همیشه منصفانه رفتار کنید. ایرادی ندارد که از دیگران ناراحت شوید، ولی در صورتی که منصفانه مبارزه نکنید رابطه های شما به سرعت از بین می رود. مبارزه عادلانه به شما این امکان را می دهد احتیاجات خود را بیان کنید و در عین حال به دیگران احترام بگذارید.

رابطه را اولویت قرار بدهید. حفظ و تقویت رابطه به جای “پیروز شدن” در بحث، اغلب باید اولین اولویت شما باشد. به شخص مقابل و دیدگاهش احترام بگذارید.

نکته 6: برای آرامش و مراقبت از خود تلاش کنید

مراقبت نمودن از سلامت ذهنی و جسمی می تواند به کم شدن تنش و مشکلات مربوط به خشم کمک نماید.

استرس را مدیریت نمایید. در صورتی که فرد پر استرسی باشید، به احتمال فراوان در کنترل کردن خلق و خوی خود به مشکل بر خواهید خورد. روش های تمدد اعصاب مثل مراقبه، آرامش عضلانی پیشرونده یا تنفس عمیق را امتحان نمایید. با این تکنیک ها حس آرامش و کنترل زیاد تری بر احساسات خود می توانید داشته باشید.

روش های کنترل خشم