خواص زیتون برای سلامتی

این ماده‌ی خوراکی فواید و شگفت انگیز زیادی برای سلامتی دارد، به بخصوص که برای سلامت قلب و جلوگیری از سرطان نیز خیلی مفید است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد خواص و فواید زیتون را ارائه کرده ایم با ما همراه باشید.

۱. بهبود وضعیت قلب

رادیکال ‌های آزاد و کلسترول موجب آسیب رگ‌ های خونی می گردند و به رسوب چربی در عروق منتج می ‌شوند. این اتفاق خطر حملات قلبی را زیاد می کند. چربی ‌های سالم که در زیتون وجود دارند به پایین آمدن کلسترول و فشار خون کمک می ‌کنند و در نهایت سلامت قلب را بالا می برند.

خواص زیتون

۲. کاهش کلسترول

بیش تر کالری ‌های موجود در زیتون از چربی می باشد، اما این چربی ‌ها، تک اشباع ‌نشده و سالم می باشند. اسیدهای چرب موجود در زیتون، مثل اولئیک اسید و پالمیتولئيک اسید، به کم شدن کلسترول بد در بدن و بالا رفتن کلسترول خوب کمک می ‌کنند.

۳. کاهش فشار خون

تحقیقات نشان داده ‌اند هنگامی که بیماران مبتلا به فشار خون بالا، زیتون را وارد رژیم غذایی کم چرب خود کردند، بعد از ۶ ماه از استفاده از داروهای کنترل کنده‌ی فشار خون بی نیاز شده اند یا حداقل مصرف داروی ‌شان کم شده است.

خواص زیتون

۴. کاهش وزن

چربی‌ های سالم که در زیتون وجود دارند قادر هستند به کم شدن وزن کمک کنند. استفاده از زیتون می ‌تواند چربی درون سلول‌ های چربی را تجزیه نماید، چربی شکم را کم کند و حساسیت به انسولین را نیز کاهش دهد. تحقیقات نشان می ‌دهند اشخاصی که که زیتون مصرف می ‌کنند به صورت کلی کالری کم ‌تری دریافت می نمایند و احتمال بروز افزایش وزن در آن‌ها کم ‌تر است.

۵. پیشگیری نمودن از سرطان

زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی ‌اکسیدانی می باشد، به همین دلیل روش بالقوه‌ای جهت پیشگیری نمودن از سرطان است. استرس اکسیداتیو یا التهاب ‌ها موجب بروز بیشتر سرطان ‌ها هستند. در آزمایشات آزمایشگاهی، به اثبات رسیده است که زیتون قادر است چرخه‌ی زندگی سلول ‌های سرطانی پستان، روده‌ی بزرگ و معده را مختل نماید.

خواص زیتون

۶. کاهش درد

زیتون از گذشته تا به حال در تهیه‌ی داروهای ضد درد استفاده می ‌شود و شواهد قوی وجود دارد مبنی بر این ‌که می شود از زیتون جهت کم شدن درد، به عنوان مثال سردرد، استفاده نمود. زیتون ترکیباتی به اسم اولئوکانتال دارد که یک عامل التهابی می باشد و اثری مشابه با ایبوپروفن دارد.

۷بهبود سلامت سیستم گوارش

یک فنجان زیتون سیاه دارای 18٪ میزان مجاز فیبر مصرفی روزانه می باشد. به این صورت مصرف زیتون به حفظ سلامت سیستم گوارش و ممانعت از یبوست کمک می نماید.

۸. منبع غنی آهن

یک فنجان زیتون دارای ۳.۳ میلی‌ گرم آهن می باشد که 30٪ از سطح مجاز مصرف آهن روزانه را فراهم می ‌کند. آهن جهت تولید گلبول‌ های قرمز خون مورد نیاز است و به همین دلیل مانع کم ‌خونی، خستگی و گیجی می گردد.

خواص زیتون

۹. بهبود وضعیت چشم

زیتون جهت سلامت چشم‌ ها نیز مفید است. یک فنجان زیتون دارای ۱۰ درصد از مقدار توصیه ‌شده‌ی روزانه از ویتامین A می باشد که به سلامت چشم کمک می نماید. این ویتامین دید شبانه را افزایش می دهد و از بروز آب مروارید، و گلوکوم (آب سیاه) ممانعت می ‌کند.

۱۰. افزایش سطح گلوتاتیون در خون

یک تحقیق نشان داده است که مصرف تفاله‌ی گوشتی زیتون به مقدار زیادی موجب بالا رفتن  سطح گلوتاتیون در خون می گردد. این ترکیب یکی از قوی ‌ترین آنتی ‌اکسیدان ‌ها در بدن می باشد.

خواص زیتون

۱۱. منبع غنی از ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان بالقوه می باشد. به همین دلیل مانع صدمه وارد نمودن رادیکال‌ های آزاد به سلول‌ ها می گردد. همچنین تولید گلبول‌ های قرمز خون را افزایش می بخشد و به سلامت عروق کمک می ‌کند.

۱۲. کم شدن آلرژی

کم شدن آلرژی از دیگر فواید زیتون می باشد. به اثبات رسیده است که عصاره‌ی زیتون به عنوان آنتی‌هیستامین در بدن عمل می نماید. این ماده‌ی خوراکی قادر است واکنش هیستامین را که موقع نشان دادن عکس ‌العمل نسبت به آلرژن‌ها در بدن رخ می دهد را، کاهش دهد. این واکنش همان چیزی است که باعث می‌ شود در زمان تجربه‌ی آلرژی نشانه های نا خوشایندی را تجربه نماییم.

خواص زیتون

۱۳. مبارزه نمودن با استرس اکسیداتیو

زیتون دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان زیادی است، از جمله اولئوروپین. این ترکیب از آسیب وارد کردن رادیکال ‌های آزاد به سلول ‌ها و بافت‌ها اجتناب می‌ کند، و در نتیجه از پیر شدن و بیماری ممانعت می ‌کند.

۱۴. ممانعت از لخته شدن خون

زیتون قادر است به جلوگیری از لخته شدن خون کمک نماید. این ماده‌ی خوراکی غنی از ترکیبات مفید برای قلب به اسم فنول است که قادر است ریسک تشکیل لخته‌ی خون را در افراد دارای کلسترول بالا کاهش دهد. در یک تحقیق به 20 نفر که مبتلا به کلسترول بالا بودند صبحانه‌ای دارای نان با روغن زیتون حاوی فنل یا نان با روغن زیتونی که فنل آن خارج شده بود،‌ دادند. 3 ساعت پس از صبحانه، دسته ای که روغن زیتون با فنل استفاده کرده بودند، سطح آنتی ژن عامل v11 کمتری داشتند. این آنتی ‌ژن باعث لخته شدن خون می‌ گردد.

خواص زیتون

۱۵. بالا رفتن امکان باروری

تحقیقات نشان داده اند بیمارانی که سطح زیادی از چربی‌ های تک اشباع نشده، مثل زیتون، را در رژیم غذایی خود قرار داده‌اند،.4 برابر شانس لقاح موفق ‌تری را تجربه کرده اند.

۱۶. بالا رفتن سیستم ایمنی بدن

زیتون به چندین روش سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. این ماده‌ی خوراکی مواد مغذی ضروری و اسیدهای چربی را به بدن وارد می کند که با التهاب و آسیب مبارزه می‌ کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن عملکرد مطلوبی داشته باشد، بدن می ‌تواند با ویروس ‌ها و باکتری‌ هایی که مضر هستند، مبارزه نماید.

خواص زیتون

۱۷. تقویت قوای جنسی

زیتون سبز و سیاه به عنوان یک ماده‌ی تقویت ‌کننده‌ی قوای جنسی  مشهور است. زیتون سبز مردان را از لحاظ جنسی پرتوان می ‌کند و زیتون سیاه میل جنسی را در زنان زیاد می کند.

۱۸. افزایش دهنده حافظه

زیتون دارای پلی ‌فنول ‌ها می باشد، مواد شیمیایی طبیعی که باعث کاهش استرس اکسیداتیو در مغز می گردند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیتون به صورت روزانه قادر است حافظه را تا ۲۵٪ افزایش دهد. این تاثیر می ‌تواند در درمان مشکلاتی مانند آلزایمر و زوال عقل قابل‌ توجه باشد.

خواص زیتون

۱۹. پیشگیری نمودن از زخم معده

یکی از فواید مهم زیتون، جلوگیری از بروز زخم معده می باشد. تحقیقات انجام شده در اسپانیا مشخص کرد که زیتون می ‌تواند به پیشگیری و رفع عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که دلیل شایع بروز التهاب در معده و زخم معده است، کمک نماید. این مطالعه نشان داد که ترکیبات آنتی ‌اکسیدانی موجود در زیتون علیه باکتری‌ هایی که موجب تخریب پوشش معده می‌ گردند، عمل می‌ کنند.

خواص زیتون

۲۱. بهبود یافتن سلامت پوست و مو

زیتون جهت پوست و مو نیز مفید است. زیتون سیاه دارای اسیدهای چرب و آنتی‌ اکسیدان ‌هایی می باشد که می ‌توانند به تغذیه و محافظت از پوست کمک نمایند. ویتامین E جهت حفاظت از پوست و مو در مقابل خورشید و مبارزه با پیری زودرس بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده‌ است که اسید اولئیک موجود در زیتون قادر است چین و چروک را حدود 30 درصد کاهش دهد.

خواص زیتون