زنجبیل دارای طبعی گرم می باشد. تقویت سیستم ایمنی، کمک کردن به درمان سرما‌خوردگی، کاهش درد قاعدگی، پایین آوردن کسترول، کاهش وزن و … بعضی از خاصیت های زنجبیل محسوب می شود. این ریشه خوراکی را می شود به شکل دمنوش و ادویه مصرف نمود.

زنجبیل یکی از سالم ‌ترین و البته بهترین ادویه‌ های کره ‌‌ای می باشد. این ریشه‌ گیاهی دارای مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال است که خواص بسیار زیادی نیز برای بدن و مغز انسان دارد که از جمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین حالت تهوع، کاهش اشتها، کمک به درمان مشکلات حرکتی و درد اشاره کرد. زنجبیل را می شود به عنوان یک ادویه، به شکل خشک، به صورت تازه، عصاره یا روغن مصرف نمود. زنجبیل همراه با هل و زردچوبه در گروه مواد خوراکی «Zingiberaceae» قرارمی گیرد. این گیاه معمولا در هند، جامائیکا، فیجی، اندونزی و استرالیا تولید می گردد. اگر به خاصیت های زنجبیل علاقه‌ مند شده‌ اید در این مقاله با ما همراه باشید. در این مثاله خواص، ارزش غذایی و چگونگی مصرف و عوارض این ریشه خوراکی را شرح می دهیم.

خواص زنجبیل

مصرف انواع بیش تر میوه‌ ها، سبزیجات و ریشه‌های خوراکی با کاهش خطر خیلی از بیماری‌ ها و مشکلات سلامتی در ارتباط با سبک زندگی همراه است، یکی از آن‌ ها زنجبیل می باشد. تحقیقات علمی نشان می‌ دهند که زنجبیل صد ‌ها ترکیب و متابولیت دارد که بعضی از آن‌ ها می ‌تواند به تقویت نمودن بدن، سلامتی و رفع بیماری ‌ها کمک نمایند.

کمک نمودن به هضم غذا

ترکیبات فنلی که در زنجبیل وجود دارد به تسکین نمودن ناراحتی دستگاه گوارش (GI)، تحریک کردن بزاق و صفرا و تحریک  نمودن انقباضات معده در زمان حرکت مواد غذایی و مایعات کمک می‌ نماید. همچنین، به نظر می‌رسد زنجبیل دارای تاثیرات مفیدی بر آنزیم‌ های تریپسین و لیپاز پانکراس و بالا رفتن تحرک دستگاه گوارش خواهد بود. در نتیجه زنجبیل قادر است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ و یبوست کمک نماید.

خواص زنجبیل

درمان حالت تهوع

جویدن زنجبیل خام یا مصرف چای زنجبیل یک درمان خانگی طبیعی جهت تهوع در طی درمان سرطان می باشد. به نظر می ‌رسد استفاده از زنجبیل جهت کم کردن احساس تهوع موقع حرکت در خودرو نیز مفید است، ولی از استفراغ نمی ‌تواند ممانعت کند. استفاده از زنجبیل جهت رفع تهوع در زمان بارداری نیز با مشورت پزشک ایمن می باشد.

کمک نمودن به درمان بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا

در موقع سرما و شیوع ویروس ‌ها، مصرف چای زنجبیل راه خوبی برای سلامت و گرم نگه داشتن خود می باشد. این گیاه یک دیافوریتیک است، به این معنا که تعریق را تقویت می‌کند و بدن را از داخل گرم می ‌کند. زنجبیل در تقویت نمودن سیستم ایمنی بدن و مبارزه  کردن با بیماری ها نقش اثر گذاری ایفا می ‌کند و از بیش تر شدن تعداد باکتری ها در بدن جلوگیری می ‌کند.

دستور درست کردن چای زنجبیل

جهت تهیه ‌ی چای زنجبیل در خانه، 30 تا ۴۰ گرم زنجبیل تازه را خرد کرده و آن را داخل یک فنجان آب گرم بریزید. اضافه نمودن یک تکه لیمو یا کمی عسل باعث بهبود طعم و همچنین افزایش خواص این چایی می گردد. به صورت معمول این افزودنی‌ ها سطح ویتامین ث را در چای زنجبیل بالا می برند و خاصیت ضد باکتریایی آن را تقویت می نمایند. به همین علت این چای یک درمان طبیعی مسکن جهت سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد.

کم شدن درد

یک تحقیق در دانشگاه جورجیا روی 80 داوطلب انجام شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که استفاده از مکمل زنجبیل درد عضلانی ناشی از ورزش را تا 30 درصد کم می‌ کند. زنجبیل جهت کم شدن نشانه های دیسمنوره (قاعدگی دردناکی) که خیلی از زنان تجربه می‌ کنند، اثر زیادی دارد.

کاهش عفونت

زنجبیل سال هاست که جهت کاهش عفونت و درمان وضعیت التهابی استفاده می شود. یک مطالعه انتشار یافته در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان گزارش می کند که مکمل‌ های زنجبیل، ریسک مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ در 30 شرکت کننده در این تحقیق را کم کرده است. این گیاه همچنین جهت درمان نمودن التهاب در ارتباط با آرتروز بسیار موثر و بی ‌خطر می باشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

یکی دیگر از خاصیت های زنجبیل کم کردن احتمالی کلسترول، کم کردن خطر لخته شدن خون و کمک نمودن به کنترل سطح قند خون است. اگرچه ثابت کردن این ادعا به تحقیقات بیشتری احتیاج دارد، ولی در صورت اثبات، زنجبیل می ‌تواند به درمان  نمودن بیماری‌ های قلبی و دیابت کمک نماید.

بهبود عملکرد مغز

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن قادر است روند پیری را سریع تر کند. این دو عامل به عنوان دلایل اصلی بیماری آلزایمر و کم شدن قدرت شناخت مرتبط با سن شناخته می ‌شوند. بعضی از مطالعات در باره حیوانات نشان می‌ دهند که آنتی اکسیدان‌ ها و ترکیبات زیست فعال که در زنجبیل وجود دارد قادر است پاسخ ‌های التهابی در مغز را مهار نمایند. همچنین شواهدی موجود است که نشان می‌ دهد زنجبیل باعث می شود عملکرد مغز به صورت مستقیم تقویت شود.

کمک نمودن به حفظ سلامت دهان

قدرت ضد باکتریایی زنجبیل امکان دارد موجب درخشندگی دندان ‌ها و زیبا تر شدن لبخند بگردد. ترکیبات موجود در زنجبیل به اسم گینجرول، قادر است از رشد نمودن باکتری ‌های دهان جلوگیری نمایند. این باکتری ‌ها همان مواردی می باشند که موجب بیماری پریودنتال (periodontal) می گردد که یک عفونت جدی در لثه می باشد.

درمان نمودن نازایی و اختلال نعوظ

علاوه بر پتاسیم، منیزیم و ویتامین B۶، زنجبیل دارای مقداری منگنز نیز می باشد. این ماده‌ معدنی جهت سلامت اعصاب لازم است. منگنز با کمک به ایجاد و تحریک ترشح هورمون جنسی تستوسترون جهت بالا رفتن میل جنسی و تولید اسپرم خیلی مهم می باشد. درحالی ‌که مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام نموده است که کمبود منگنز در اشخاص خیلی نادر است، اما این مسئله ممکن است منجر به ناباروری و اختلالات نعوظ گردد.

شادابی و سلامت مو

زنجبیل باعث تقویت ریشه مو می شود، بنابراین مصرف آن به صورت خوراکی یا موضعی می ‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. این گیاه همچنین با افزایش جریان گردش خون می ‌تواند رشد مو‌ها را تحریک کند و همزمان مو‌های شما را براق نماید.

زنجبیل دارای خواص آنتی سپتیک طبیعی است و با شوره سر مبارزه می ‌کند. علاوه بر آن، وجود آنتی اکسیدان‌ ها در این ریشه‌ گیاهی، تا مقداری زیادی به درمان نمودن و جلوگیری از موخوره کمک می ‌کند.

کاهش وزن

استفاده از زنجبیل همراه با ورزش و یک رژیم غذایی سالم می تواند به کم شدن وزن کمک نماید. یکی از منابع تحقیقاتی معتبر نشان داد که این ریشه خوراکی، چاقی را در موش ‌هایی که دارای رژیم‌ های غذایی دارای چربی زیاد بودند، سرکوب می‌ نماید. علاوه بر این، یک بررسی دیگر به نقل از یک منبع معتبر، دریافت که مردانی که پس از مصرف غذا، یک دمنوش زنجبیل گرم استفاده می کنند، برای زمان طولانی ‌تری حس سیری می ‌کنند.