بهترین مکان های گردشگری و دیدنی هند

هندوستان – سرزمینی مملو از مکان های جذاب

هند یکی از بزرگترین و عجیب ترین کشور های دنیا است وبا جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر، با داشتن مکان های دیدنی و جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری پاسخگوی هر سلیقه ای است. سفر به هند در عین جذاب بودن، می توانید مقداری هم طاقت فرسا باشد، زیرا که به قدری جاذبه و مکان دیدنی دارد، که جهت بازدید از همه آن ها نیازمند سفری چند ماهه می باشید!

هند کشور معابد باستانی، آداب و رسوم ویژه، ادیان متعدد و رقص های شاد می باشد و به اندازه ای فرهنگ های مختلف در آن وجود دارد، که بیش از 100 زبان مختلف را در آن پیدا خواهید نمود. می شود هند و چین را از لحاظ داشتن آثار تاریخی؛ در رقابت تنگاتنگی در نظر گرفت. چرا که هر دو کشور چین و هند به اندازه ای آثار تاریخی و گردشگری زیبایی دارند که هیچ گاه سفرتان به این کشور ها تکراری نمی شود.

مکان های دیدنی هند

تاج محل

بی شک از معروف ترین معابد دنیا تاج محل در آگرا می باشد. تاج محل را همچنین باید معروف ترین نمونه از عشق بدانیم. این بنا به دست امپراتور شاه جهان برای همسرش ممتاز ساخته شد و علامت علاقه و عشق به همسرش بوده است. پس از مرگ ممتاز در سال 1362 میلادی ساخت این بنا شروع شد و ۲۰ هزار کارگر در مدتی 20 ساله این بنا را به پایان رساندند.


مکان های دیدنی هند

شهر بنارس

از اصلی ترین مراکز مقدس هندی های شهر بنارس می باشد، شهری در حاشیه رود گنگ که حتما عکسی از آن را دیده اید. این شهر قدیمی از موقع احداث تا به امروز مکان زندگی و سکونت بوده است و همیشه زندگی در آن جریان داشته است. قدمت شهر به قرن هشتم میلادی برمی گردد و اعمال دینی زیادی در کنار آن رخ می دهد.


مکان های دیدنی هند

هارماندیر صاحب

یکی دیگر از آثار باستانی معروف هند که حتما تصویری از آن هم دیده اید، معبد هارماندیر صاحب یا معبد طلایی امریتسار می باشد. این بنا در سال 1578 قبل از میلاد توسط رام داس ساخته شده است و از اصلی ترین مراکز تاریخی و فرهنگی و مذهبی هند محسوب می شود. هارماندیر صاحب در سال 1605 به روی عموم مردم گشوده شد از آن موقع تابحال به اسم معبد طلایی شناخته می شود.


مکان های دیدنی هند

شهر طلایی جیسلمر

جیسلمر در منطقه ای بیابانی واقع شده است و به خاطر شن های زرد رنگ اطرافش که در درخشش نور خورشید به رنگ طلایی در می آیند، به شهر طلایی معروف گردیده است. در گذشته این بنا کاربردی استراتژیک و نظامی داشته و قلمرویی مرزی به حساب می آمده است. این پایگاه مرزی امروزه با دروازه های باشکوه و قلعه طلایی اش میزبان گردشگران و توریست های خیلی زیادی شده است و تاریخ بنای قلعه طلایی اش ریشه در قرن ۱۲ قبل از میلاد دارد.


مکان های دیدنی هند

قلعه سرخ

این بنا نیز به دستور شاه جهان در سال 1649 بنا شد و به دلیل رنگ شن های استفاده شده در آن؛ که قرمز رنگ می باشند، به معروف است. البته خود بنا نیز دارای معماری ویژه بوده است و مساحتی بالغ بر دو کیلومتر مربع دارد. در دور آن یک خندق بزرگ نیز واقع شده است و از جالب ترین بخش های اثر دو دروازه لاهور و دروازه دهلی می باشد که در گذشته برای مراسم های مهم استفاده می شده است.


مکان های دیدنی هند

دورازه هند

دروازه هند در شهر بمبئی واقع شده است و به مناسبت وارد شدن شاه جرج پنجم و همسرش ملکه مری در قرن 20 ساخته شده و گفته می شود که تا سال 1923 مرتفع ترین ساختمان شهر بوده است. بنای دروازه هند به کل از جنس بازالت زرد و بتن است و معماری استفاده شده در آن در نیز طرحی هندی-ساراسناکی دارد که با سبک طراحی خود نیز در دنیا مشهور است.


مکان های دیدنی هند

مسجد مکه

مسجد مکه در شهر حیدر آباد واقع شده است و از عظیم ترین مسجد های دنیا و همچنین یکی از قدیمی ترین بناهای هند می باشد. ساخت این بنا در سال 1615 توسط محمد علی قطب شاه آغاز گردید و مدت 70 سال طول کشید. ظرفیت این مسجد در حدود 15 هزار نفر است و ۱۵ قوس و ستون عظیم از گرانیت سیاه در آن وجود دارد.

گفته می شود سنگ های این بنا را با ۱۴۰۰ گاو تا محل ساخت بنا آورده اند و آجرهای بالای دروازه ورودی نیز از خود مکه آورده شده اند؛ و علت نام گذاری بنا هم وجود همین سنگ هاست. از عجیب ترین خصوصیت های بنا دروازه ورودی، میدان ، حوض آب و نوشته های قرآنی بر فراز قوس هاست. همچنین کمی از موهای حضرت محمد (ص) نیز در این مسجد محافظت می شود!


مکان های دیدنی هند

قلعه عامر در جیپور

قلعه عامر شهری مجلل در جیپور هند و کاخی زیبا است که در سال ۱۵۹۲ توسط مهاراجه من سینگ اول بنا شد و تا سال ها پایتخت جیچور بود. کاخ برروی کی کوه واقع شده است و از دیدنی ترین بخش هایش “جالب چوک” می باشد که نخستین میدان با فیل های حکاکی شده و معبد شیلا دوی؛ در آن واقع شده است.

تالار عمومی این اثر زیبا با میمون های تزئینی و در تالار لذت آن می توانید باغچه هایی مملو از گل و کانال های آب را مشاهده نمایید. معبد پیروزی نیز از دیگر قسمت های دیدنی قلعه عامر می باشد و چشم انداز دیدنی دارد. در فراز قلعه عامر می توانید عظیم ترین توپ چرخ دار دنیا را مشاهده نمایید.


مکان های دیدنی هند

غار های الورا

در صورتی که از بمبئی به سمت غرب حرکت نمایید، به غارهای الورا مشهور خواهید رسید که در قرن های 6 تا ۱۰ قبل از میلاد، توسط راهب های بودایی ساخته شده اند. این مجموعه 35 صومعه ای تلفیقی از عبادتگاه های و معابد حکاکی شده متعدد می باشد و در لیست آثار جهانی یونسکو واقع شده است.

۱۲ مجسمه بودایی، 18 مجسمه هندویی و 6 مجسمه مربوط به مذهب جین در این عبادتگاه قرار دارد و علائمی از بردباری در مذاهب هندی می باشند.


مکان های دیدنی هند

قلعه مهرانگار

قلعه مهرانگار در حوالی شهر قدیمی جادهاپور واقع شده است و از عظیم ترین قلعه ها و استحکامات کشور هند می باشد. این سازه در قرن 6 و برای حفظت از شهر آبی یا Blue City بنا شد و به علت نزدیکی به دریاچه مشهورش به اسم شهر آبی سناخته می شود. قلعه مهرانگار در فراز یک تپه واقع شده است و شاهکاری مستحکم در هند می باشد که با هفت دروازه باشکوه و مشهور همراه شده. از جاذبه های این اثر مشاهده حیاط ها و کاخ  و موزه های خاص اسن سازه است که همه از اموال مهارجه بوده اند.